Kahjud

Elektrivõrgus võib aeg-ajalt esineda häireid. See on paratamatu ja tuleneb elektrivõrgu ehitusest. Häirete põhjuseks võivad olla nii lülitamised kui ka rikked, aga samuti vääramatu jõud, näiteks äike.

Kahjude hüvitamine

  • Kui me seadusest tuleneva aja jooksul riket ei kõrvalda, vähendame võrguteenuse tasu Sinu arvel automaatselt.
  • Kui aga meist tingitud või meie kontrollitav sündmus on tekitanud kahju Sinu varale, siis hüvitamine Sulle tekkinud kahju. Hüvitise saamiseks tuleb esitada avaldus.
  • Minu varale on tekkinud kahju Elektrilevi põhjustatud sündmusest.

    Esitan avalduse

    Hüvitamise alused

    Kahjudega seotud elektrikatkestusi analüüsime alati kolmest aspektist lähtuvalt.

  • Kahju tekkis Elektrilevi tõttu või meie kontrollitavast sündmusest elektrivõrgus. Sellele tingimusele ei vasta nn force majeure sündmused nagu äike või tugevad tormid, mille tõttu tekkinud katkestusi ei ole Elektrilevil üldjuhul võimalik ära hoida. Tingimusele 1 ei vasta ka katkestused, mille põhjus peitub Sinu enda elektrisüsteemis. 
  • Kui olukord vastab tingimusele 1 (st kahju tekkis Elektrilevi kontrollitavast sündmusest), peab kahjude hüvitamiseks olukord vastama ka vähemalt ühele järgmistest tingimustest:

  • Katkestus tekitas Sinu elektrisüsteemis seadusega lubatud vahemikust suuremaid pingekõikumisi.
  • Katkestuse kõrvaldamine võttis aega kauem, kui on seaduse järgi konkreetsel perioodil ette nähtud (12 h suveperioodil ja 16 h talveperioodil). 
  • Kahjunõude esitamine

    Esita avaldus

    Avaldust saab mugavalt esitada iseteeninduses.

    Menetlemine

    Pärast avalduse kättesaamist tutvume kahjusündmusega. Vajadusel võtame Sinuga uuesti ühendust, et täpsustada kahjujuhtumi asjaolusid.

    Tulemusest teavitamine

    Teavitame Sind otsusest hiljemalt 12 tööpäeva jooksul.

    Loen sammudest lähemalt

    Võrgutasu vähendamine

    Kui me ei ole elektrikatkestust seadusest tuleneva aja jooksul kõrvaldanud, vähendame võrguteenuse tasu Sinu arvel.

  • Vähendame võrgutasu, kui elektrikatkestus on pikem kui seaduses lubatud.
  • Võrgutasu vähendamiseks ei pea esitama avaldust, vähendame võrgutasu automaatselt.
  • Katkestuste likvideerimise ajad

    Periood Rikkelise katkestuse
    kõrvaldamise aeg
    Plaaniliste katkestuste
    koguaeg
    Suveperiood (1. aprillist – 30. septembrini) 12 tunni jooksul Kuni 10 tundi
    Talveperiood (1. oktoobrist – 31. märtsini) 16 tunni jooksul Kuni 8 tundi
    Eriolukordade puhul (näiteks tugev tuul, jäide, üleujutus, torm), mille kohta
    avaldatakse info Elektrilevi kodulehel ja ajakirjanduses.
    72 h jooksul alates eriolukorra lõppemisest

    Lubatud katkestuste pikkused

    Ühes tarbimiskohas võib aasta jooksul olla kuni 50 tundi rikkelisi katkestusi (kuni 30.septembrini 2021 oli lubatud 70 tundi) ja kuni 64 tundi plaanilisi katkestusi. Lubatud katkestuste pikkused ja hüvitiste suurused on paika pandud majandus- ja kommunikatsiooniministri määrusega.

  • Ühekordne katkestus
    Hüvitis kajastub hiljemalt Sinu ülejärgmisel arvel.
  • Katkestused aasta jooksul
    Hüvitis arvestatakse üks kord aastas pärast kalendriaasta lõppu.
  • Hüvitise määrad

    Hüvitise määrad sõltuvad tarbimiskohast ja sellest, kui palju katkestuse kõrvaldamine lubatust rohkem aega võttis:

    Tarbimiskoht Lubatud kestuse ületamine (tundides)
    Kuni 48 h 48–96 h 96 h
    Tarbimiskoht madalpingel kuni 63 A,
    (koduklient ja väikeäri)
    7.99 € (kuni 30.09.2021)
    24.00 € (alates 01.10.2021)
    15.98 € (kuni 30.09.2021)
    48.00 € (alates 01.10.2021)
    23.97 € (kuni 30.09.2021)
    72.00 € (alates 01.10.2021)
    Tarbimiskoht madalpingel üle 63 A,
    (suuräri)
    0.13 €/A (kuni 30.09.2021)
    0.40 €/A (alates 01.10.2021)
    10.26 €/A (kuni 30.09.2021)
    0.80 €/A (alates 01.10.2021)
    0.38 €/A (kuni 30.09.2021)
    1.15 €/A (alates 01.10.2021)
    Tarbimiskoht keskpingel 0.77 €/kW (kuni 30.09.2021)
    2.30 €/kW (alates 01.10.2021)
    1.53 €/kW (kuni 30.09.2021)
    4.60 €/kW (alates 01.10.2021)
    2.30 €/kW (kuni 30.09.2021)
    6.90 €/kW (alates 01.10.2021)

    Pingeprobleemide hüvitamine

    Pingekvaliteedi probleeme võib esineda maapiirkondade elektriliinidel, mis on ehitatud enne 1980. aastat. Pingeprobleemist annab märku näiteks see, kui lambipirnid ei põle täisvõimsusega või kui kodumasinaid saab sisse lülitada ainult kordamööda. Kui kahtlustad, et Sinu tarbimiskohas on pingekvaliteedi probleem, siis anna meile sellest teada e-kirja teel info@elektrilevi.ee ja kirjelda võimalikult täpselt, mis ajast ja millisel kujul pingekõikumine väljendub.

    Kui pinge ei ole standardile vastav, siis vähendame võrgutasu kuni 80%.

    Võrguettevõtjana peame tagama kvaliteetse pinge kuni tarbimiskoha liitumispunktini. Nõuetekohase pinge määramisel lähtume Eesti standardist EVS-EN 50160:2010.

    Loen pinge standardist lähemalt

    Kahjunõude esitamise sammudest lähemalt

    Avalduse vorm e-teeninduses »

    Lisainfot kahjunõude avalduse esitamise kohta saad klienditelefonilt 777 1545.

    Peale avalduse esitamist:

  • Võtame Sinuga vajadusel ühendust, et täpsustada kahjujuhtumi asjaolusid.
  • Kontrollime kirjeldatud juhtumi seost meie elektrivõrgus samal ajal toimunud sündmustega.
  • Anname vastuse hiljemalt 12 tööpäeva jooksul alates avalduse kättesaamisest.

    Teavitame tulemustest ja lepime vajadusel kokku järgmised sammud.
    Kahjude hüvitamise otsuse korral lepime kokku seadme remondis või kui remontimine ei ole võimalik, siis uue samaväärse seadme ostmises. Kui kahju tekkis põhjusel, mis ei kuulu hüvitamisele, anname Sulle selle kohta tagasisidet. Samuti jagame juhiseid, kuidas edaspidi oma elektriseadmeid kaitsta. Loe lähemalt »

  • Kahjunõude hüvitamise otsuse tegemisel lähtume Elektrilevi kahjude hüvitamise põhimõtetest (pdf) »
  • Kui oled saanud kahjude hüvitamise positiivse otsuse, siis palume Sul esitada täiendavad dokumendid:

  • Seadme remontija või ülevaataja koostatud defekteerimisakti või hinnangu uue seadme maksumuse kohta.
  • Remondi- või ostukviitungi.
  • Pärast hüvitise summa selgumist kanname hüvitise Sinu arvelduskontole 5 tööpäeva jooksul.

  • Defekteerimisakti vorm (doc) »
  • Vajalikud dokumendid kahjude hüvitamiseks (pdf) »
  • Kahju hüvitamise otsusega mittenõustumise korral on Sul õigus esitada avaldus juhtumi ülevaatamiseks erikomisjonis. Kahjunõuete erikomisjon on sõltumatu kahjunõuete menetluse komisjon, kuhu kuuluvad lisaks Elektrilevi esindajatele eksperdid Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumist, Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametist ning Tallinna Tehnikaülikoolist.

    Hüvitame kulud seadme remondiks. Kui seadet ei ole võimalik või mõistlik remontida, siis hüvitame kulud hinna, kvaliteedi ja funktsionaalsuse poolest samaväärse seadme hankimiseks. Kui selleks tuleb osta uus seade, siis hüvitame uue seadme maksumuse sõltuvalt kahjustunud seadme vanusest.

    Kahjustunud elektriseadmed

    Vanus aastates kuni 1 1-2 2-3 3-4 4-6 6-10
    Hüvitamise määr 100% 90% 80% 70% 60% 40%

    Kahjustunud IT-seadmed (arvutid, monitorid, printerid jms)

    Vanus aastates kuni 1 1-2 2-3 üle 3
    Hüvitamise määr 100% 70% 40% 20%

    Hüvitamisele ei kuulu

  • saamata jäänud tulu;
  • kahju, mis tekkis vääramatu jõu või muu mõju tõttu, mis ei ole meie kontrolli all;
  • kahju, mis tekkis põhjusel, et kahjustunud seadme tööpinge ja sagedus ei vasta Euroopas kehtivatele standarditele (madalpingel 230/400 V);
  • kahju, mis tulenes sellest, et ei järgitud seadme dokumentatsioonis esitatud erinõudeid;
  • kahju, mis tekkis kiirete pingemuutustena avaldunud sündmusest elektrivõrgus;
  • 3-faasilise elektriseadmega seotud kahju, näiteks 3-faasiline elektrimootoriga seade, kuna sellise kahju vältimiseks tuleb kasutada vastavaid kaitseseadmeid (mootorikaitse, alapingekaitse, faasikontrollirelee vms kaitseseadmed, mis välistavad elektriseadme kahjustumise faasi katkemisel);
  • kahju, mille põhjustas tarbimiskoha omanikule kuuluv elektrisüsteem.